Oferta

Politicile filmului. Contribuţii la interpretarea cinemaului românesc contemporan

(5 recenzii clienți)

30,83lei 26,00lei

Coordonatori: Andrei Gorzo & Andrei State

316 pagini
© TACT, 2014

Cod Produs: 1210 Categorie:
Editura: Editura Tact
ID Produs 4583

Descriere

Volumul Politicele filmului se doreşte un corectiv, oricât de parţial, la ceea ce percepem drept lipsa de miză (deşi miza e uneori mare, inadecvate sau depăşite sunt doar instrumentele cu care e atacată) a celei mai mari părţi din producţia discursivă locală dedicată cinemaului românesc contemporan. Ce oferă aceste contribuţii, din ceea ce nu prea există pe piaţă? Într-un cuvânt, idei. Analizele formale, pe care le socotim cât se poate de relevante, sunt completate aici de interpretări ce trimit spre tematici ocolite de obicei pe la noi, îndeosebi sociale şi politice. Cartea de faţă nu e, aşadar, una despre o estetică devenită specific al locului, neorealismul românesc, ci una despre un subiect, cinemaul românesc contemporan, cu personajele, problemele, transformările, temele, reuşitele şi ratările lui. Acest cinema are deja o istorie de peste un deceniu, prin urmare există şi o bună distanţă – căci nu e nici atât de tânăr încât să-l considerăm prea amorf, şi nici atât de bătrân încât să se fi anchilozat într-o repetare a identicului – de la care îl putem privi şi aprecia. Ceea ce veţi citi în aceste pagini seamănă cu imaginile dintr-un caleidoscop, unde, la fiecare rotire a cilindrului, piesele din interior apar într-o altă configuraţie. Filmul e asemănător: schimbând optica, putem vedea şi altceva. (Andrei Gorzo & Andrei State)

Texte:

Rădulescu (de Andrei Gorzo); Cristi Puiu – non so se s’e la desiata luce  (de Laura Dumitrescu); Aurora  – un exerciţiu de interpretare (de Ancuţa Proca); Realismele lui Corneliu Porumboiu (de Andrei State); Muntean. Cronicarul României middle class  (de Costi Rogozanu); Despre estetica realistă  a lui Marian Crişan.Câteva însemnări (de Raluca Durbacă ); Piese de puzzle (de Irina Trocan); Farsele macabre ale lui Radu Jude (de Andrei Rus); Noul Cinema Românesc şi realismul european al anilor ’90 (de Radu Toderici); Noul val din perspectivă colonială (de Florin Poenaru); Filmele româneşti pentru marele public. O poveste cu bani (de Dora Constantinovici);  Popularoid. Epoca de aur a amintirilor colective (de Alex Cistelecan); Direcţii în documentarul românesc actual (de Lucian Maier) ; Al doilea val (de Cătălin Olaru); O lume nepermeată  de conştiinţă . Colaj de idei cu Benjamin şi Porumboiu (de Christian Ferencz-Flatz);  Receptarea Noului Cinema Românesc şi Aurora  lui Cristi Puiu (de Claudiu Turcuş);  Aferim!  – ceva nou în cinemaul românesc (de Veronica Lazăr & Andrei Gorzo)

Despre autor

Alex Cistelecan (n. 1979). Doctor în teorie politică al Universității LUISS din Roma, în prezent este lector la Universitatea „Petru Maior” din Târgu Mureș. A publicat numeroase studii și eseuri în reviste și volume colective, precum și cartea Viața ca film porno. Protocoalele Lacan (Aula, 2007), și a coordonat volumele colective Ghid practic de teorie critică, vol. I (împreună cu Veronica Lazăr; ȘPAC/ Protokoll, 2010) și Wronging Rights? Philosophical Challenges for Human Rights (împreună cu Aakash Singh Rathore; Routledge, 2011). Din 2008 e coordonator de colecție la Editura Tact, iar din 2013 coordonator al platformei CriticAtac.

Dora Constantinovici (n. 1981). A studiat marketing, dar lucrează în presă. A fost reporter și redactor pentru Radio Transilvania Satu Mare, a scris pentru revista pop‑cult Apropo, a redactat știri pentru Ager Press și News In, a publicat analize într‑o revistă de business și una de cultură urbană, iar în prezent scrie comentarii sociale și politice pentru Pandoras și recenzii de carte pentru Bookmag.

Laura Dumitrescu (n. 1988). Absolventă a Facultății de Litere, Universitatea București, precum și a masteratelor de antropologie culturală (București) și de civilizație medievală (Poitiers), pregătește o teză de doctorat în cotutelă (Universitatea București și Sorbonne Nouvelle Paris 3) despre construcția identității autorului în secolul al XIV‑lea. A publicat cronică de film în revista Cultura.

Raluca Durbacă (n. 1983). Absolventă a Facultății de Comunicare și Relații Publice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative, în prezent este studentă la secția de filmologie a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București. Din 2012 colaborează la revista Film Meniu.

Christian Ferencz‑Flatz (n. 1981). A studiat la Universitatea București, unde a obținut doctoratul în filosofie cu o teză despre deconstrucția heideggeriană a conceptului de „valoare”. Este autorul volumelor Obișnuit și neobișnuit în viața de zi cu zi. Fenomenologia situației și critica heideggeriană a conceptului de valoare (Humanitas, 2009) și Retro. Amorse pentru o fenomenologie a trecutului (Humanitas, 2014). A publicat numeroase studii în reviste și volume colective și a tradus în limba română lucrări ale lui Edmund Husserl, Martin Heidegger și Walter Benjamin. În prezent este cercetător în filosofie al Institutului Alexandru Dragomir/ Societatea Română de Fenomenologie.

Andrei Gorzo (n. 1978). A studiat la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București și la New York University. Doctor în cinematografie și lector universitar, cercetează și predă, la UNATC, istoria cinematografului și a ideilor despre cinema. A publicat numeroase texte despre film, precum și volumele Bunul, răul și urâtul în cinema (Polirom, 2009) și Lucruri care nu pot fi spuse altfel. Un mod de a gândi cinemaul, de la André Bazin la Cristi Puiu (Humanitas, 2012).

Veronica Lazăr (n. 1984). A studiat la Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj, unde a obținut doctoratul în filosofie cu o teză despre filosofia istoriei în Iluminismul francez. A publicat studii și articole și a coordonat (împreună cu Alex Cistelecan) volumul colectiv Ghid practic de teorie critică, vol. I (ȘPAC/ Protokoll, 2010). A publicat, de asemenea, mai multe traduceri din limbile engleză, franceză și spaniolă și este coordonatoare de colecție la Editura Tact.

Lucian Maier (n. 1981). A studiat filosofia la Universitatea „Babeș‑Bolyai” din Cluj. Scrie despre film în revista Tribuna și pe FilmSense.eu, textele sale fiind preluate și de LiterNet.ro. Este autorul eseului Comunismul românesc, o realitate discutată cinematografic (LiterNet, 2012).

Cătălin Olaru (n. 1981). Critic de film, din 2009 este titular al rubricii de cinema a revistei Cultura, publicând texte și în revistele Vatra și Kamikaze. Din 2013 colaborează cu revista FILM și cu publicația on‑line postmodern.ro. În 2013 a fost redactor‑șef al PARAGRAFF, cotidian oficial al festivalului de film documentar Astra Film din Sibiu. În 2014 a fost membru al juriului de nominalizări al Premiilor Gopo și membru în juriul FIPRESCI la TIFF.

Florin Poenaru (n. 1983). A studiat la Central European University din Budapesta, unde a obținut doctoratul în antropologie socială cu o teză despre relația dintre politică, clasă și istorie în postcomunism. Între 2004 și 2010 a activat ca observator electoral internațional în diferite țări postcomuniste. A publicat mai multe studii și eseuri și a coordonat (împreună cu Costi Rogozanu) volumul colectiv Epoca Traian Băsescu. România în 2004‑2014 (Tact, 2014). Este coordonator al platformei CriticAtac.

Ancuța Proca (n. 1985). A studiat relații internaționale și studii europene în cadrul Facultății de Litere a Universității București și a urmat cursurile de film, teatru și media ale unui program de masterat interdisciplinar din cadrul Centrului de Excelență în Studiul Imaginii al aceleiași universități, unde pregătește o teză despre Noul Cinema Românesc.

Costi Rogozanu (n. 1977). Absolvent al Facultății de Litere, Universitatea București, a publicat volumele de critică Agresiuni, digresiuni (Polirom, 2006) și Carte de muncă (Tact, 2013), precum și culegerea de proză scurtă Fuck the cool. Spune‑mi o poveste (Polirom, 2007); de asemenea, a coordonat volumele colective Iluzia anticomunismului. Lecturi critice ale Raportului Tismăneanu (împreună cu Vasile Ernu, Ciprian Șiulea și Ovidiu Ţichindeleanu; Cartier, 2008) și Epoca Traian Băsescu. România în 2004‑2014 (împreună cu Florin Poenaru; Tact, 2014). Este coordonator al platformei CriticAtac.

Andrei Rus (n. 1985). A studiat la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București, unde a obținut doctoratul în cinema cu o teză despre filmul jurnal. Din 2009 coordonează revista de cinema Film Menu. A fost timp de doi ani selecționer al Festivalului de Film Timishort din Timișoara, în prezent ocupând aceeași funcție în cadrul Festivalului Internațional de Scurtmetraje NexT din București. Din 2006 coordonează la București un Cineclub cu filme clasice, inițial în cadrul Cinematecii române, iar apoi în cadrul UNATC. De asemenea, coordonează alte serii de proiecții cu filme românești în cadrul proiectului „Să Film!”. În prezent pregătește o primă ediție a Bienalei de Film din București, care ar urma să aibă loc în luna mai a anului 2015.

Andrei State (n. 1979). A studiat la Universitatea „Babeș‑Bolyai” din Cluj, unde a obținut doctoratul în filosofie cu o teză despre întemeierea teologico‑politică a modernității în secolele XVI‑XVII. Între 2006 și 2008 a fost redactor la revista IDEA artă + societate. Din 2008 este coordonator editorial și redactor de carte la Editura Tact. A publicat mai multe texte în reviste și volume colective.

Radu Toderici (n. 1983). A studiat la Universitatea „Babeș‑Bolyai” din Cluj, unde a obținut doctoratul în filologie cu o teză despre istoria conceptului de imaginație în Franța secolului al XVII‑lea, din 2012 fiind asistent de cercetare în cadrul aceleiași universități. Între 2009 și 2013 a asigurat, săptămânal, rubrica de film a publicației on‑line artactmagazine.ro, iar din 2014 scrie cronică de film pentru blogul slicker.ro. De asemenea, a publicat eseuri și cronici de film în mai multe reviste culturale.

Irina Trocan (n. 1990). A studiat la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București, unde a absolvit un masterat în filmologie cu o dizertație despre fragmentarea narativă în cinemaul mondial. Scrie articole și cronici în Film Menu încă de la primele numere, precum și în alte publicații (Close Up, Film Reporter, blogul Festivalists). Este selecționer pentru festivalul de scurtmetraj NexT IFF, începând de la ediția 2011.

CLAUDIU TURCUȘ (n. 1981). A studiat la Facultatea de Litere a Universității „Babeș Bolyai” din Cluj, un-de a obținut doctoratul în filologie, în prezent fiind lector la Facultatea de Teatru și Televiziune a acele-iași universități. Este redactor asociat la Observator cultural și editor al revistei Ekphrasis. A publicat numeroase studii și eseuri în reviste academice și culturale, precum și volumul Estetica lui Norman Manea (Cartea Românească, 2012).

5 recenzii pentru Politicile filmului. Contribuţii la interpretarea cinemaului românesc contemporan

  1. tact

  2. tact

  3. tact

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ați putea dori, de asemenea…