Reducere!
Gorzo-Miklos Jancso

IMAGINI ÎNCADRATE ÎN ISTORIE. SECOLUL LUI MIKLÓS JANCSÓ

5 din 5 pe baza evaluării a 9 clienți
(9 recenzii clienți)

25.29 lei 21.00 lei

Autor: ANDREI GORZO

215 pagini

© TACT, 2015

Cod Produs: 1623 Categorie:
Product ID: 1623

Descriere produs

Cartea de față examinează opera regizorului maghiar (de origine parțial română) Miklós Jancsó – creator, în anii ’60 și ’70, de forme cinematografice originale și greu confundabile, deținător, în aceeași epocă, al unui statut de autor-vedetă în marile festivaluri de film. Prin examinarea operei lui Jancsó –
multă vreme un artist angajat politic (de partea unei revoluții mondiale anticapitaliste și a regenerării așa-numitului „socialism real” din statele Europei de Est) –, cartea își propune, de asemenea, să problematize niște idei (despre relația esteticului cu ideologicul, despre auctorialitate, canon ș.a.) care în prezent se bucură de autoritatea unor dogme în cultura cinematografică românească. O carte de idei despre cinema, urmărite până la inevitabilele
lor determinări politico-istorice.

Cuprins:

Realismul cinematografic românesc al anilor 2000 şi ideologia sa; În numele „ambiguităţii realului”; „Politica”autorilor; „Blocaţi în fortăreaţă”
Canonizări în vremuri de război „rece”; „Eisenstein cel rău” vs. „Rossellini cel bun”; „Eisenstein cel rău” vs. „Tarkovski cel bun”; Canoane.
Secolul lui Miklós Jancsó; Film modernist, film de avangardă, film de artă; „Vânt luminos”; Neorealism-modernism-Antonioni-Jancsó
O nouă formă cinematografică pentru o nouă înţelegere a istoriei; Când „roşii” încep să se confunde cu „albii”; Perioada „modernismului politic”
Ritualuri ale opresiunii, ritualuri ale libertăţii; Ultima cântare a revoluţiei; Dezabuzare; În lateral; Faza finală.

ANDREI GORZO (n. 1978). A studiat la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale” din Bucureşti şi la New York University. Doctor în cinematografie şi lector universitar, cercetează şi predă, la UNATC, istoria cinematografului şi a ideilor despre cinema.
A publicat numeroase texte despre film, precum şi volumele Bunul, răul şi urâtul în cinema (Polirom, 2009) şi Lucruri care nu pot fi spuse altfel. Un mod de a gândi cinemaul, de la André Bazin la Cristi Puiu (Humanitas, 2012). A coordonat împreună cu Andrei State volumul Politicile filmului. Contribuţii la interpretarea cinemaului românesc contemporan (Tact, 2014).

9 recenzii pentru IMAGINI ÎNCADRATE ÎN ISTORIE. SECOLUL LUI MIKLÓS JANCSÓ

  1. 5 din 5

    :

    Tact și cinema
    2013: apar în traducerea românească a Ștefanei și a lui Ioan Pop-Curșeu cele două volume despre film ale lui Gilles Deleuze, Cinema 1. Imaginea-mișcare, Cinema 2. Imaginea-timp.
    2014: Andrei Gorzo și Andrei State coordonează Politicile filmului. Contribuții la interpretarea cinemaului românesc contemporan.
    2015: urmează Incursiuni fenomenologice în noul film românesc, de Christian Ferencz-Flatz și Imagini încadrate în istorie. Secolul lui Miklós Jancsó, de Andrei Gorzo.
    Toate acestea constituind, până acum, colecția Cinemag a editurii clujene Tact, colecție coordonată de Ioan Pop-Curșeu și Adina Pașca. O fi mult, o fi puțin, depinde și de așteptările cititorului. Dar oare acesta, în România Noului Val, o fi mult, o fi puțin? Marile edituri – și mă refer aici doar la aparițiile din ultimii zece ani – au încercat să ofere câteva titluri din zona unei reflecții asupra cinematografiei, prin contribuțiile autohtone ale lui Alex Leo Șerban, Andrei Gorzo sau Tudor Caranfil. La care s-au adăugat alte câteva titluri care vizează regizori individuali, bunăoară pe Truffaut, Fellini, Tarkovski, David Lynch sau Lars von Trier. Nu uit nici Estetica filmului, a lui Aumont-Bergala-Marie-Vernet, apărută la editura Idea. Și acestea configurate în puține colecții de profil: Biblioteca de film (Humanitas) și Cinema (Polirom). Așadar, piața de carte pe segmentul care ne preocupă aici nu suferă de o inflație a ofertei. Acesta e peisajul pe care-l contemplăm și în interiorul căruia se așează cărțile de mai sus. Să le luăm acum pe rând. Și – ca să ne-nțelegem! – urmează să vă livrez simple impresii de cititor.
    Cartea lui Deleuze – clasică, s’il en est – pare greu de urmărit nu atât pentru faptul că autorul ei este filosof sau datorită conceptelor prea complicate pe care le-ar vehicula, ci în primul rând pentru că nu ați/am văzut toate filmele pe care le invocă pe parcursul unei lungi analize diacronice. Dar acest aspect, care se numără cu siguranță printre meritele cărții, ar putea fi tocmai imboldul la a revizita sistematic istoria filmului, ghidați fiind de pasiunea de filosof cinefil a lui Deleuze. Lucru care rămâne de îndeplinit.
    Politicile filmului ne amintește, printre altele, că editura Tact mizează și pe o regândire a politicului. În acest sens, titlul nu mi se pare ales la întâmplare, trimițând spre un dincolo, invocând – cum se spune – cel puțin o transcendență orizontală, faptul de a trăi împreună cu alții. Tema politicului se dovedește dealtfel o bună poartă de intrare în filmul românesc de azi. Iar contributorii, cu toții interesanți, reprezintă voci ale unei generații pentru care abordarea cinenemaului e, din start, sau măcar preferabil pluridisciplinară. Coordonatorii volumului anunță programatic într-un Argument că își propun să realizeze, împreună cu Alex Cistelecan, Dora Constantinovici, Laura Dumitrescu, Raluca Durbacă, Christian Ferencz-Flatz, Veronica Lazăr, Lucian Maier, Cătălin Olaru, Florin Poenaru, Ancuța Proca, Costi Rogozanu, Andrei Rus, Radu Toderici, Irina Trocan, Claudiu Turcuș, un „corectiv (…) la ceea ce percepem drept lipsa de miză a celei mai mari părți din producția discursivă locală dedicată cinemaului românesc contemporan”. Și cred că au dreptate, mai ales dacă și atunci când filmul nu se reduce la entertainment.
    Cartea lui Christian Ferencz-Flatz e descumpănitoare pentru cel care vrea să intre sub cupola ei fără să știe „geometrie” – respectiv, fenomenologie – și mult răsplătitoare pentru cel care a făcut (sau face) ucenicia conceptului. Unora li se va părea că nu vorbește despre cinema decât prea puțin, însă această impresie vine, cred, din faptul că vorbește despre cinema altfel, pornind de la teorii semnificative și ajungând la teme majore, și toate cu o uimitoare agerime a privirii. Iar alții se vor mira că autorul a ales să trateze fenomenologic lumea filmului, așa zicând. A se vedea, complementar, cărțile „necinematografice” ale acestui cercetător atât de matur: Obișnuit și neobișnuit în viața de zi cu zi. Fenomenologia situației și critica heideggeriană a conceptului de valoare (2009) și Retro. Amorse pentru o fenomenologie a trecutului (2014).
    Cât despre ultima carte, semnată de Andrei Gorzo, ce pot să spun? Mai întâi că autorul ocupă un loc indisputabil – sau doar indiscutabil? – în materie de reflecție cinematografică, dar alta decât cea „pur” filosofică, exemplificată anterior. Și spun asta gândindu-mă și la celelalte două cărți de autor: Bunul, răul și urâtul în cinema (2009) și Lucruri care nu pot fi spuse altfel. Un mod de a gândi cinemaul, de la André Bazin la Cristi Puiu (2012). Înaintează sigur spre a-și construi opera: a scrie – și cât de bine – despre cinema, ca și despre contextul în care sunt situate activitatea, arta, pasiunea, obsesia numite film.
    La capătul acestor rânduri veți zice – și pe bună dreptate! – că nu am spus destule lucruri concrete despre cărți, despre autorii lor, despre filmele care le-au prilejuit, că nu am fost mai deloc critic, lăsându-mă ușor sedus de cântecul noilor sirene. Și totuși vreau ca acest text să rămână așa, adică un început de confesiune.
    Alin Tat
    P. S. Apropierea numelui meu de cel al editurii în cauză este, cred, pur întâmplătoare.

  2. 5 din 5

    (proprietar verificat):

  3. 5 din 5

    (proprietar verificat):

    Cezar GHEORGHE in Observatorul Cultural -prima parte-:
    http://www.observatorcultural.ro/articol/canoane-critice-sub-semnul-intrebarii-i/

  4. 5 din 5

    (proprietar verificat):

  5. 5 din 5

    (proprietar verificat):

  6. 5 din 5

    (proprietar verificat):

  7. 5 din 5

    (proprietar verificat):

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Phone: tel/fax: 0264.450.129 mobil: 0733.11.77.55
Romania, Cluj-Napoca 400493 Str. Cometei nr. 5/4